torsdag 10 december 2009

Dagens pass: 8 km maffetonestyle - 45.09

Inspirerad av läsningen på Roadrunners blogg och tidigare diskussioner om lågpulsträning tänkte jag idag köra ett maffetonepass. Jag har inte läst hans bok och jag har inte så mycket kunskap i bagaget men jag ville prova hur det kändes att springa med pulsen under 146 (180-ålder).

Dagens pass enligt Szalkaiprogrammet var åtta kilometer så jag luffsade iväg. Jag var över gränsen ett par gånger men mest för att jag förivrade mig i någon backe.

Medelpulsen låg på 145 bpm och jag var aldrig uppe i mer än 155. Tror att jag höll mig på 146-147 mest hela tiden. Tiden blev ju därefter 45.09 med ett snitt på 5.38 per kilometer. Jag var knappt svettig när jag kom hem.

Det gick ändå rätt bra att springa i den här takten. Innan har jag haft svårt att hitta tempot. Jag tror att det skulle passa mig perfekt att använda lågpulsträningen vid tidiga morgonpass, då när det ändå är näst intill obehagligt att komma för högt i puls.

Skavankerna hoppar runt lite just nu, för tillfället ömmar det i vänstra knäets övre insida. Ingenting i ITB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar