söndag 20 december 2009

Dagens pass: 14 km - 1.08.58

Dags för långpass. I elva minusgrader.

Tror att min bottennotering är 19 minus när jag pluggade i Umeå och marathontränade 1999. Det var något annat det, 11 minus var faktiskt inte så farligt, det var i alla fall vindstilla.

En av mina vanligt rundor, upp till ICA och tillbaka, i ett relativt behagligt tempo. Snittade 4.54 med kilometertider mellan 4.46 och 4.58.

Struntade i broddarna idag då snön var väldigt porös av kylan och jag skippade pulsbandet till Forerunnern också. Ville bara ha ett frifräsarpass.

Det känns som att vänsterknät har blivit lite instabilt. Senaste veckorna så har jag känt en lätt smärta på övre insidan av västerknät. Jag är inte insatt i knäts uppbyggnad men antar att det är ett korsband som tänjts ut eller liknande. Känns mest när jag går och i början av löppassen. Hugger till lite i samband med att hälen tar i marken. Hoppas att det lägger sig snart. Blir det värre så får det blir naprapatbesök.

5 kommentarer:

  1. Hur ligger du till i puls under ett sådant här pass? Nyfiken bara :) Såg att du inte hade pulsbandet, men har du ett ungefärligt hum?

    SvaraRadera
  2. 155 i snitt kanske? Jag har taggat ner lite mot tidigare i höstas, då snittade jag runt 165 i 4.30-4.35-tempo.

    SvaraRadera
  3. Ett härligt pass i kylan...
    Du får ta det lugnt med knät så att det inte blir värre.
    Det påminner mig om min stressfraktur som också kändes i början av löppasssen och sen inte alls.
    Jag körde på några veckor på det sättet. Det fick jag ångra.
    Men hoppas att det är något snabbt övergående.

    SvaraRadera
  4. Elva minus i Kalmar (om jag fortsatt det ratt) ar ganska kallt.... Bra jobbat! God JUL!!!

    SvaraRadera
  5. Igårkväll på hundrundan sjönk kvicksilvret till -17...

    SvaraRadera