onsdag 14 oktober 2009

Lögn, förbannad lögn och statistik

Jag blev påmind om det här med lögn, förbannad lögn och statistik när jag förde över data till Sporttracks igår.

Ofta när jag tittar på nyheter eller andra program där man åskådliggör något med diagram så kan jag bli så full i skratt över hur journalister, av okunskap eller med vilja, förstärker sitt budskap med statistiken. Journalister hävdar ju att de rapporterar sakligt och obundet. Ja tjena, säger jag. Journalister är väl de som allt som oftast driver hetsjakt och eldar på pöbeln.

Åter till saken. Titta på följande diagram över tempo.



Ganska hattigt tempo, eller hur? Beroende på vad man jämför med såklart.



Här ser det genast jämnare ut. Samma pass men med ett mycket högre spann på värderna på y-axelns.

På samma sätt använder man statistik för att beskriva inkomstskillnader, arbetslöshetssiffror eller produktionsökningar på ett positivt/neutralt/negativt sätt. Det gäller att ha ögonen med sig när lobbyisterna skapar debatt.

3 kommentarer:

  1. Ja, det där med att y-axeln inte startar på 0 alla gånger har nog lurat många. Och speciellt illa tycker jag att det är när det inte ens finns någon skala utan bara två staplar i ett diagram! Tur att du såg det!

    SvaraRadera
  2. Ja, där slår du huvudet på spiken. Man kan vinkla statistik ganska bra genom att ändra skalor, skära av axlar osv, och bara ta med de faktorer som passar det resultat man vill se... men du låter dig inte luras :)

    SvaraRadera
  3. hehe, nej så lättlurad är jag inte :-) Jag förstår ju poängen att det ser ut som det gör i ST, jag vill ju se skillnaderna tydligt även om ett par sekunder är lite utslaget på fem minuter. Well well...

    SvaraRadera