fredag 2 oktober 2009

Dagens pass: 10 km - 44.41 PB

Idag har jag stulit. En halv sekund för varje kilometer av mitt pb på milen. Men jag kommer nog inte dömas för brott eftersom jag saknade uppsåt...

Igår kväll fick vi besök av några goda vänner och det blev därför inget sprunget. Ikväll skulle frun på fest så jag passade på att ta mig ett pass när hon kom hem från jobbet. Skönt att få ett kort avbrott från umgänget med Elvira för att ladda batterierna inför kvällen.

Jag insåg allt för sent att jag inte vätskat upp ordentligt, mest kaffe som slunkit ner under dagen. Dessbättre hade jag fått en stadig lunch i form av svärmors porterstek.

Jag har skrivit tidigare om förutsättningarna där jag bor. Jag springer uteslutande vändrundor på en smal asfaltsväg som går längs med hela halvön där jag bor. Österut tar man sig drygt 6 km innan Kalmarsund säger stop. Det blir drygt 12 km tur och retur och det är mestadels åt det här hållet jag sprungit. Milen åt det hållet har den här banprofilen:



Svagt uppför i tre kilometer följt av en stigning på 25 meter och sedan utför sista kilometern innan vändning och så tvärt om på vägen tillbaka.

Sedan långpassen tog sig över 12 km har jag valt att springa åt andra hållet. Så gjorde jag också idag och så här ser banprofilen ut för dagens milpass (tänk på att skalan är annorlunda):



Mycket mer upp och ner men aldrig mer än 12 meters stigning och inte många långa sega uppförslöpor. I mina ögon en snabbare sträckning och det märktes idag.

Jag gick inte på för PB och ändå klockade jag mig på 44.41, fem sekunder snabbare än mitt tidigare PB. Jag får ta och prova samma sträckning med bättre förberedelser och lite mer driv.

Kilometertiderna: 4.44, 4.31, 4.22, 4.25, 4.32, 4.33, 4.25, 4.25, 4.23, 4,21.

Idag, med 264 dagar kvar till Stockholm Marathon är jag riktigt sugen på att springa ett lopp. Det blir tyvärr inte Göteborg halvmarathon men Jämjöloppet kjag nämnt tidigare blir det nog om en månad.

Banprofilerna ovan är skärmdumpar från jogg.se . En nyhet dom precis infört för oss gratisåkare, ser inte helt exakt ut men ett roligt komplement.

2 kommentarer:

  1. Härlig läsning Joel! Måste kännas bra att hela tiden märka att man får ett resultat av träningen.
    Fortsätter det såhär kommer du bli ännu grymmare till våren och till Stockholms maran. Förstår att du vill springa lopp, du låter laddad! :)

    SvaraRadera
  2. Oj vad du pinnar på... Har postat reklamlapparna idag! Tack på förhand för hjälpen!

    SvaraRadera