tisdag 13 oktober 2009

Dagens pass: 12,79 km - 1.03.30

Dagens målsättning var minst 8 kilometer lugn jogg med enda avsikt att köra igenom kroppen efter söndagens 18 km och för att testa att hålla pulsen nere.

Det var ganska kyligt ute, +2 grader, och ordentligt blåsigt. Eftersom jag gett mig den på att klara av att hålla pulsen på en mer rimlig nivå än de 170 som bjöds i söndags gick jag ut mycket lugnare än vanligt. Jag öppnade på 5.14 och höll mig sedan mellan 4.50 och 5 blankt med övervikt åt det senare. Det blev totalt 12,8 km i en snitthastighet på 4.57/km.

Det var faktiskt väldigt skönt att springa så här men jag känner tydligt att min teknik gör att det sliter mer på knän och vader än vanligt. Jag springer med ganska mycket benspark och när jag sänker tempot får jag kompensera den minskade bensparken med mer tid för varje fotisättning. Det gör att jag belastar knä/höft mer och får skjuta ifrån på ett annat sätt med vaden än vad jag är van vid.

Satsningen på att hålla pulsen nere då? Jodå, en snittpuls på 153 och en maxpuls på 165 skiljer sig markant mot söndagens 170/177.

Jämför man diagrammen så blir det ännu tydligare (dagens först följt av söndagens)





Förklaringen, förutom ett något lägre tempo (4.57 mot 4.45), kan ligga i faktorer som att jag i söndags sprang på förmiddagen och att jag då hade ett ytterligare lager kläder på mig trots att det var sex grader varmare ute.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat, och det verkar som att din FR305:a kommer till bra användning?!

    SvaraRadera
  2. Ja den går för fullt! Finns lite småsaker som jag försöker förstå mig på men det mesta är jag supernöjd med.

    SvaraRadera