måndag 24 augusti 2009

Vi har det samhälle vi själva väljer

När jag skulle gå hem på föräldraledighet så var det många på min arbetsplats som var oroliga. "Ska du vara hemma åtta månader?! Du kommer ju få börja om från början när du kommer tillbaka". På fullaste allvar.

Nu förstår jag varför kvinnor generellt har lägre lön än vi män. Det måste ju vara på grund av den utbildningskostnad som alltid uppstår när kvinnan varit föräldraledig och därmed glömt bort hur det vara att arbeta. För jag antar att alla kvinnor får höra detsamma eller?

Som föräldraledig pappa är det inte svårt att få cred hos kvinnor. Tvärtom. Tar man ut fler pappadagar än de tio dagarna i samband med förlossningen så är man hemma. Du kan i stort sett inte göra fel.

Fast vissa saker duger vi förstås inte till. Idag när jag var på stan träffade jag en gammal klasskompis (kvinna...) som efter en stund sa "Jasså, pappa har klätt på dig idag". Med någon form av värme i rösten men med lika mycket sarkasm och helt ovetande om vem som egentligen tog på Elvira kläder i morse. Jag är inte färgblind och jag har, den inte allt för avancerade, förmågan att samordna ett antal klädesplagg i färgskala. Sedan att jag inte tycker att det är helt viktigt att en 15 månader gammal tjej är till 100 procent färgmatchad är en annan sak.

Det finns många områden där vi har en ganska lång väg kvar att gå...

2 kommentarer:

  1. Härlig läsning, jag har varit hemma ungefär lika länge (8 mån med första 7 med andra) med båda mina knattar och man förundras alltid över alla dessa kommentarer som totalsågar mäns kompetens att klara av att byta blöjja eller sätta på dem kläder.
    Saker som "- Men vad gör hans mamma då eftersom du måste vara hemma?" "-men hur skall detta gå?" och blickarna när man har ett par knattar med sig ut på stan så vandrar folks blickar iväg som att leta efter "-undrar var mamman är? de där barnen kommer ju inte klara sig länge till i den där karls händer"

    Förhoppningsvis kommer detta att ändras med tiden..

    SvaraRadera
  2. Även om min sambo inte hade möjliget att vara hemma så var han hemma så mycket det bara gick. Även han möttes av diverse kommentarer som handlade om huruvida han skulle fixa det eller ej. Märkligt. Vi lever ju i ett såkallat jjämlikt samhälle, det borde ju gå åt båda hållen tycker man.

    SvaraRadera