tisdag 18 augusti 2009

Dagens pass: 10 km - 46.49

Ok, dags att sätta första officiella träningstiden på milen. Har av någon anledning gått och dragit på det under veckan och var faktiskt lite nervös inför passet. Detta trots att jag sprang nästan 12 km i förra veckan, visst är man lustig. Hushållets vadslagningstjänst tippade på 48 minuter (jag) och 47 minuter (frun).

Jag gick ut i ett bekvämt tempo men gjorde ändå första två kilometrarna på 9.15. Mellan tre och fyra km kommer en rätt lång backe som även den gick bra, men i den lätta utförslöpan mellan fyra och fem kilometer började jag känna mig lite klurig i magen. Lätt hållkänsla trots att pulsen inte var alls hög.

Jag vände vid fem kilometer på 23 minuter blankt men efter sex kilometer hade jag kramp i magen. Jag fick gå i korta omgångar och tappade mycket tid i nedförsbacken ner till sju. Bara i backen måste jag ha tappat 20 sekunder.

Krampen höll i sig i ytterligare en knapp kilometer fram till en punkt där jag vet att det är 2,2 kilometer kvar. För att hålla mig igång tänkte jag att allt under 11 minuter härifrån är bra. Jag tittade till på klockan och blev ganska förvånad när den visade 37 minuter, en riktigt bra tid utifrån min målsättning. Om jag snittade 5 min/km sista sträckan skulle jag vara hemma på prick 48 minuter.

Krampen började släppa och jag fick åter rulle på benen. Jag kunde öka takten igen och sista kilometern gick i 4.30-tempo. När jag slog av klockan visade den 46.49 - tio sekunder till godo på fruns gissning.

Magen har spökat lite sedan jag kom hem och på något sätt så har den förändrade löpstilen gjort att jag fått mer ont i vaderna än vanligt. Tog i lite extra med stretchingen och hoppas att det inte sitter i på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar