onsdag 12 augusti 2009

Första posten

Så vad är det här? En blogg om löpning? Ja, kanske. Eller en loggbok över hur en 34-årig kille hittar tillbaka till något som han alltid tyckt varit roligt. Eller igen, en nagel i ögat på samma kille som brukar säga att ett av hans intressen är löpning trots att han inte sprungit på flera år.

1999 sprang jag mitt första Marathon i Stockholm. Målet var att ta mig runt och det gick vägen. Tiden blev 4 timmar och 48 minuter. Två år senare gjorde jag mitt andra, och hittills senaste, Marathon. Återigen i Stockholm och utan några andra ambitioner än sist. Skillnaden var endast att tiden putsades med sju minuter och att blåsorna på fötterna var värre än första gången på grund av betydligt mindre träning.

Sedan dess har jag sprungit sporadiskt. Några månader här och där. Enda ambitiösa satsningen var inför Göteborgsvarvet 2007. Bra träning och ett helt ok resultat 1.43.49.

För ett drygt år sedan blev jag och min fru föräldrar till vad som kanske är världens finaste dotter. När jag tänker på vad jag vill ge henne i livet så känner jag att jag inte vill vara en pappa som bara snackar, eller som lever i det förflutna. Syftet är inte att min dotter ska bli intresserad av löpning, det är upp till henne, syftet är att visa att jag gör det som jag tycker är roligt i livet. Man ska göra saker för sig själv och inte för andra, men trots det så är den här satsningen för dig, Elvira Kristina.

Igår, den 11 augusti, betalade jag 795 kronor för startavgiften i Stockholm Marathon 2010.

Ambitionen är att genomföra loppet på under 4 timmar. Ingen elittid men dock en sänkning av kilometerhastigheten med en hel minut sedan sist det begav sig. Hur ska det ske nu då? Ja, att bara ha formulerat ett tidsmål är ett stort steg. Att börja träna tre, fyra månader tidigare är ett annat. Men det finns så klart många fallgropar, vi får väl återkomma till dem…

Bloggen kommer sannolikt inte endast att handla om löpning, det finns en hel del annat att filosofera om. För den som har lust att hänga med på den 297 dagar långa resan fram till den 5 juni 2010 är det bara att snöra på sig löparskorna. Eller luta sig tillbaka med Cola och chips för att se hur det går. The bet is on.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar