söndag 30 augusti 2009

Dagens pass: 12,63 km - 59.15

------------------------------------------------------
Skit s. -en -ar (kan väcka anstöt) avföring, stycke av exkrementer; även allm.,(vard) smuts; strunt; vätskebälte från Intersport
------------------------------------------------------

Idag tänkte jag vara försigkommen och ladda med vätska under passet. Well, efter 200 meter fick jag slänga bältet i diket då det hoppade som en rockring runt midjan. Tips på bättre produkter mottages tacksamt. Jag har surfat runt lite och funderar på antingen ett enflasksystem eller en camelbak.






Nu till passet i övrigt. Med ett bröllop och fyra timmars sömn i kroppen kändes inte förutsättningarna som de bästa idag men har man satt upp regler så ska man följa dem. I mitt fall handlar det om att löpträna minst var tredje dag.

Det blir sista passet i augusti och jag tänkte dra ut på distansen. Mitt längsta uppmätta pass (11,67 km) går ut till udden och tillbaka. Då vänder jag på hamnplanen. Ifrån hamnen går en mindre väg till ett nybyggt område. Planen var att på vinst och förlust förlänga distansen in på denna väg. Sträckningen borde gissningsvis bli runt 12,5 km.

Eftersom det är längre än jag brukar springa gick jag ut i ett tempo som kändes behagligt och inte särskilt krävande. Jag tittade inte på klockan vid mina vanliga kilometermarkeringar utan försökte bara rulla på i samma bekväma tempo.

När jag vände så stod klockan på 29.29 och regnet som spön i backen. Jag hade inte någon uppfattning om hur långt jag sprungit exakt men tempot kändes rätt. Regnet höll i sig under tre kilometer, även om det avtog i styrka ganska omgående. Eftersom jag inte hade vatten med mig så bjöd det dessutom behaglig svalka.

Hemdistansen kändes rakt igenom bra och inga känningar i hälsenan eller knäna, svaga punkter som brukar börja smärta när jag ökar distansen. När jag slog av klockan vid uppfarten fick jag en totaltid på 59.15. Hemvägen gick alltså på 29.46, totalt ett snitt på 4.41/km då sträckan visade sig vara 12,63 km.

Jag är riktigt nöjd med passet då jag upplever att tempot var väldigt skönt och att jag kunde gått på i några kilometer till om jag velat. 29.29 ut och 29.46 hem visar ju också på ett mycket jämt tempo.

2 kommentarer:

  1. Grymt bra tid på så lång sträcka... Jag står upp och applåderar.. kommer inte ihåg vad mitt vätskebälte har för märke, det sitter som gjutet och är av varianten 4 små flaskor. Kan kolla om du trots allt vill ha 4 flaskors varianten

    SvaraRadera
  2. Ja, kolla gärna. Det som spelar roll är att det sitter bra och inte glider upp på magen...

    Tackar för applåderna. De satt rätt bra!

    SvaraRadera