torsdag 24 september 2009

Tidsfunderingar

oh no, inte nu igen tänker ni. Det har ju varit lite dividerande om tider här på bloggen.

Idag bläddrade jag i en RW när vi var och torsdagsfikade. Där fanns ett "test" för att ta reda på vilken typ av löpare man var och så lite tips för de olika träningstyperna. För marathonlöparen stod såklart att nyckelpassen är långpassen och att man ska böra med någon timme och sedan försiktigt göra passen längre och längre till upp emot tre timmar. Det stod sedan att farten ska vara ca 30 sekunder långsammare än tävlingsfarten på marathon.

Jag har problem med att få detta att gå ihop med min egen träning. Mina nuvarande långpass är inte så långa, kanske runt timmen. De har legat på en fart mellan 4.40 och 4.50. Det har för mig varit en behaglig hastighet och jag har inte varit slut när jag har kommit hem. Med behaglig så menar jag ändå inte långsamt. Frågan är då hur jag ska resonera. Jag tror inte att min tävlingsfart skulle kunna ligga en halvminut snabbare, inte ens på milen. En halvminut långsammare skulle kännas som snigelfart. Kanske något mittemellan, att jag skulle sänka farten med 15 sek för att följa "råden"?

Men vad är det i så fall som är så fel med att springa som jag gör. Sliter det för mycket eller vad. Jag får inte ihop det. Antagligen är det för att jag inte brukar pressa mig. Jag springer i samma hastighet på lopp som på träning. Så jag har inga referenspunkter.

Utan referenspunkter så blir det också svårt att hitta balansen i intervallträningen. Tröskelfart ungefär 10 sekunder långsammare än bästa miltempo och VO2-maxfart cirka 10-15 sekunder snabbare än bästa miltempo. Min bästa miltid är 44.46, snitthastighet 4.29. Om detta ska ses som min tävlingsfart i ett millopp så kör jag alltså mina nämnda distanspass i tröskelfart... Dessutom skulle Vo2-maxintervaller utföras i 4.15-tempo. Jag tycker det känns långsamt.

Så mycket siffror och svårt att bedömma hastigheter utifrån känsla. Antar att det återigen faller tillbaka på att skaffa en pulsklocka och bestämma farten utifrån pulsnivåerna.

9 kommentarer:

  1. BJag kan inte hjälpa dig mycket heller, dels springer jag inte så långt som maraton och dels springer jag nästan alltid lika snabbt eller snabbare under träning. Bör man inte springa i tävlingsfart ibland ivf så man "hittar" sin rätta hastighet? Jag vet inte, men om man alltid springer en halvminut saktare än tävlingsfart hur vet man då att man orkar när det väl är tävling?

    SvaraRadera
  2. Det är i dom banorna som mina egna funderingar går. För mig som inte är elitlöpare och som inte kommer "gå ut hårt och öka" så känns det som att träningstid är i stort sett detsamma som tävlingstid. Antar att det blir skillnad när man springer 10 mil i veckan eller springer marathon på 3 timmar eller mindre?

    SvaraRadera
  3. nu har jag ingen erfarenhet av det här, men när jag hojjade så körde jag träningen i ett för mig bra tempo. När det sen blev tävling märkte jag att tempot var mycket högre. Jag har en känsla av att både du och jag trots allt fegar lite på träningen, man safear och tar inte ut det sista man behöver för att härda sig.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte att jag fegar längre, men nu funderar jag på om jag kör för hårt istället...

    SvaraRadera
  5. Jag hade inte tittat så mycket på kilometertiderna om jag vore dig. Hade du varit Kenyan så kanske 4:00 hade varit rena snigelfarten för dig ;) Du är kanske i bättre form än du tror :)

    Själv kör jag med pulsklocka och tycker det funkar kanon. Kör jag exempelvis en halvmara ska jag ligga på 165-168 sen får kilometertiden bli vad den bli. Det är min tävlingshastighet på den distansen. Då tycker jag att jag tar hänsyn till dagsformen också. Är kroppen på G kan 165 bli ett 3:50 tempo och har jag en dålig dag blir det kanske ett 4:20 tempo.

    Ett lugnt pass håller jag under 150 sen kanske det kan gå i 4:40 tempo ändå och i intervaller kör jag alltid 170 och uppåt. Detta tycker jag funkar för en nybörjare som mig men det är kanske helt fel om man frågar "dom som kan".

    Inte lätt det här ;)

    SvaraRadera
  6. Jag, precis som Piratfarsan, springer också nästan alltid lika fort på träning som på tävling. Det är klart att långpassen, de få som det blir, kanske går långsammare än när jag springer halvmara och mara, men det är inget jag går in för.
    Det är väl bara att springa på?!

    SvaraRadera
  7. Daniel: Hur kom du fram till att det var rätt pulsnivå för tävlingsfart på halvmaran då? Trial an error?

    Marathonjohan: Ska vi köra på det då? Att vi bara springer på? Det låter bra för mig i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Precis Joel! Har försökt gå ut på en halvmara med 170 i puls och då orkar jag oftast bara 14km sen blir det för tufft att hålla tempot uppe. Ligger jag på 160 så ångrar jag mig ibland efteråt då jag känner att jag kunde tagit i mer så på en halvmara blir det ca 165 som gäller.
    Skaffa en pulsklocka och testa lite, du lär dig mycket om din kropp på kuppen :)

    SvaraRadera
  9. I'd LOVE to have a pulsklocka

    SvaraRadera