måndag 7 september 2009

Influensan

Är det bara jag som tycker att media börjar gå lite för långt i sin iver att piska upp rädslan för den nya influensan? Eller kanske jag ska skriva Svininfluensan för att folk ska förstå? Tror inte det. Att kvällstidningarna använder namnet kan jag förstå då de vill sälja lösnummer men SVT?

Namnet Svininfluensan, tillsammans med rapporteringen där man fokuserar på oro och rädsla inför en hemsk pandemi är för mig helt förkastligt.

Fram med saklig information som förhoppningsvis lugnar ner snarare än skrämmer upp.

Att folkhälsoministern i förra veckan, djupt bedrövad, beklagade det första dödsfallet i influensan är inte heller bra. Självfallet är det tragiskt att någon har dött och om en tidigare vaccinering gjort det möjligt att rädda personen är det så klart djupt beklagligt ur statens perspektiv. Men hur många dör egentligen av den årliga influensan? Hundratals? Tusentals? Dem hör man ingen beklaga sig över.

Jag kan vara fel ute här men vad jag förstått så är inte den nya influensan allvarligare än andra mer än på den punkten att fler kommer insjukna. Riskgrupperna verkar också vara något annorlunda än för de årligt återkommande influensorna. Men det det i så fall handlar om är att fler än vanligt kommer ligga sjuka någon vecka med feber och kanske kräkningar. Detta är väl ingenting att skrämma upp folk för?

Genom att skrämmas kommer man kanske uppnå en högre vaccinationsgrad och därmed förhoppningsvis färre sjuka vilket är bra för samhället. Men man kommer också uppnå ett högre tryck på sjukvårdsupplysningen/vårdcentralerna/akutmottagningarna av skrämda personer som tror att de håller på att dö av någon läskig grissjukdom trots att de bara har influensa med ett högst ordinärt förlopp.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är också är orolig. För min 15 månader gamla dotter, min pappa med hjärt/kärlsjukdom och diabetes och min svåger som också har diabetes. Jag vet inte varför hjärt/kärl och diabetes är riskkategorier. Det skulle vara skönt att veta. Det kanske jag kunde få om inte Rapport väljer att istället berätta exakt vilket antal insjuknade vi är uppe i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar