lördag 2 januari 2010

Retrospektiv 2009 - prospektiv 2010

2009 blev året när jag lovade sig själv att löpningen skulle bli en del av mitt liv, att må bra och hålla formen för min dotters skull. Att vara ett föredöme på något vis.

Uppstarten var förvånade bra och jag har förstått att jag kan springa snabbare än vad jag trott. Dessvärre har jag också insett att det innebär en större skaderisk och jag har varit lite småsliten under senaste månaderna.

Inför tidigare maror så har jag nog inte tränat mer inför loppen än den distans jag nu tillryggalagt redan fem månader före starten, drygt 50 mil. Lyckas jag bara hålla mig någorlunda skadefri så ska jag knäcka fyratimmarsgränsen med råge.

Vägen till framgång ska stavas kontinuitet. Att göra kroppen van vid nötandet. Lite mer styrketräning och fler förberedande lopp är också ett löfte.

Framförallt ska jag ta hand om mig och de mina.

Vi kanske ses i spåret?!

7 kommentarer:

  1. Bra att du ska satsa lite mer på styrka. Jag tror att det är en bra kombo ihop med löpningen. Försöker ju själv satsa mycket på styrka och tycker det funkar bra. Kanske kan det också vara bra ur skadesynpunkt??

    SvaraRadera
  2. Jag tror definitivt att det är positivt för att förebygga skador. Att ha starka (stretchade) muskler som fäster runt knäet måste ge stabilitet.

    SvaraRadera
  3. Styrketräning är nog främst viktigast i skadeförebyggande syfte. Men viss styrka bål och höft kan ge ett effektivare löpsteg. Så styrketräningen har sin givna plats i år.

    Vilka förberedande lopp tänker du på?

    SvaraRadera
  4. Kontinuitet och styrketräning är viktiga delar för mig med. Jag slarvar desstuom med stretchingen och behöver skapa nya spår i hjärnan även för denna lilla detalj i träningen.

    Vad har du för mål 2010?

    SvaraRadera
  5. Rosenblom; spikade är Sydkustloppet 1 maj och Stockholm Marathon 5 juni. Hoppas på något annat under våren och kanske även sikta på Lidingö i höst? Fast det sista är inget löfte.

    Hempa; Största målet är Stockholm Marathon under 4 timmar men egentligen tror jag att jag vill försöka hålla mig skadefri. Varje gång jag satsat på löpningen så har det slutat i skada.

    SvaraRadera
  6. Halvmara under 1.35 också...

    SvaraRadera
  7. http://www.mcmillanrunning.com/

    Bra träningstips. Om du kör kalkylatorn, så får du fram bra hastigheter för olika sorts pass.

    SvaraRadera