torsdag 14 januari 2010

Dagens pass: 10 km - 48.53

Utnyttjade idag den fystimma som verket bjuder på varje vecka. Jag är personligen för fys på arbetstid men frågan är om det inte bara är vi som ändå skulle träna som utnyttjar det. Det vore nog bra att ordna lite gruppträning också för att pusha de som har svårt att komma igång. Förvisso kan vi också välja bort timmen och ta rabatterade gymkort istället men varför det när vi har ett nytt och fräscht gym på jobbet. Inte gigantiskt men fullt tillräckligt.

En liten utvikning bara.

Dagens pass gick på löpband igen och jag tog det medvetet lugnt eftersom jag tog så slut i lördags. Siktade på 10 kilometer idag och kom i mål med det. Höll femminuterstempo utom på kilometer fyra, fem och åtta då jag gick ner på 4.50-4.40. Jag har otroligt svårt att hålla samma tempo som ute på löpbandet. Steget känns okej men det är alldeles för tungt att andas. Grymt imponerad av er som gör tider under fyra minuter på bandet, även om det gäller intervaller.

Till detta svettas jag floder vilket naturligtvis ökar på tröttheten. Blev ett par snabba avhopp från bandet för att dricka.

Lägg till detta att jag efter fem kilometer hade en puls som aldrig var under 170 och med en ökande snittpuls hela vägen. Under kilometer nio var toppnoteringen på 181 slag per minut. Sett till hastigheten så är det rätt förvånande då jag gör milen på 45 minuter med puls runt 170 ute.

Tror ändå jag ska fortsätta springa något pass i veckan på bandet, om inte annat för att vänja mig vid att svettas och springa när det är varmt.

4 kommentarer:

  1. Jag kan nog hålla med om att det är lite jobbigare på löpband än ute. Det känns som att man tappar energi i frånskjutet och får jobba lite extra. Vet inte om det kan ligga något i det? Tror dock att man ska se löpband som just löpband och inte dra för mycket paralleller med att springa ute.....

    Från det ena till det andra, om du vill ta skärmdumpar med din iPhone så trycker du bara in låsknappen och mittknappen samtidigt så sparas skärmdumpen bland dina foto. Inte alla vet detta, men du kanske redan har koll ;)

    Ett tips till! Gillar du foto så kan jag rekommendera dig en app som heter "the best camera". Det är filter du kan lägga på dina bilder, använder den själv till många av bilderna på min blogg. Du kan läsa om den här..

    http://www.thebestcamera.com/app.html

    SvaraRadera
  2. Det är det bästa med vårt jobb, att få fysa:) Skämt å sido så är det en fantastiskt möjlighet som jag inte tvekar att använda varje vecka. Fler skulle verkligen ha det så.

    SvaraRadera
  3. Ah, tack Daniel för tipset om skärmdumpar!

    Upplever också en annan löpkänsla på band men uppskattar bandets förmåga att hålla samma fart. Där har jag mycket att lära av bandet...

    SvaraRadera
  4. Daniel; tackar för tipsen. Jag har precis laddat hem pushups-appen för att hänga med i utmaningen.

    Anna; jag har inte så många år i verket än, så gnistan finns kvar. När den försvinner byter jag jobb.

    Hempa; ha ha, ibland chockar jag mig själv. Senaste loppet var det två killar som tagit rygg på mig då de tyckte att jag höll så jämn takt... Annars svajar jag rätt bra också

    SvaraRadera