lördag 30 januari 2010

Dagens pass: 10 km - 47.36

Så var det dags att snöra på skorna igen. Två veckors uppehåll och det har känts bra i knäet den senaste fyradagarsperioden. Ska inte säga att det känts dåligt innan men det har ju uppenbarligen blivit sämre av löpningen så lite vila var nog på sin plats.

Vädret såg ut att vara fint, -9 men in gropen där vi var verkade vinden inte nå fram. Tur att jag tog fleecen under vindjackan för väl uppe på vägen så blåste det riktigt bra. 13-14 minus i byarna är nog ingen dålig gissning. Om torson fått rätt klädsel så var mössan definitivt för tunn...

Det blev ett skönt pass utan någon som helst knäkänning. Det kändes faktiskt som att frånskjutet i vänsterbenet var tillbaka på gamla nivåer. Sedan ITB-problemen började i november så har vänsterbenet saknat kraft.

Tempot är 4.46/km i snitt och det var behagligt. Pulsen var ovanligt hög, 169 i snitt och 179 som max, men snarare på grund av högt koffeinintag under morgonen än på grund av att jag tog i för mycket.

Tanken inför den kommande veckan blir att köra några småpass omkring 5-6 km för att inte överanstränga mig efter bortavaron. Jag är aningens nervös för att träningsmängden är för låg men det är å andra sidan fyra månader kvar och det är bättre att ta det lugnt nu och vara hel i juni än att få ställa in.

7 kommentarer:

  1. Om passet går i 4.46tempo blir det ju inte 37.36 på milen..? Jag blev superimpad när jag såg 37.36 ;)

    SvaraRadera
  2. haha, såklart 47.36! Jag ändrar direkt.

    SvaraRadera
  3. Haha för du verkade sådär behagligt nöjd liksom, och på 37 brukar man ju snarare HOPPA AV GLÄDJE ;D

    SvaraRadera
  4. Sub 40 i snö och kyla??!! ;)
    Bra att du tar det försiktigt det är inte värt att sabba starten i Stockholm. Det viktigaste är ju att du kan stå hel på startlinjen.

    Har ju själv varit skadad några gånger och då satsade jag på kvalitetspass istället. Skippa "kilometer-nötandet" ett tag och kör lite korta snabbdistanser och intervaller istället. Tror det kan var nyttigt!

    Skönt att detta passet kändes bra, hoppas det håller i sig!!

    SvaraRadera
  5. Ja det hade chockat mig svårt om jag presterat den tiden helt plötsligt. Det var nog en löpningens freudian slip...

    Ska ta dig på orden Daniel och köra kortare kvalitet och lite styrka ett tag.

    SvaraRadera
  6. Skönt att du är på banan igen... Bra tempo även om den första glädjekalkylen blev fel. Som sagt det är några dagar kvar till marathon så du hinner skynda långsamt...
    Och hoppas att det fungerar nu!

    SvaraRadera
  7. Ja nu är det försiktighet i uppstarten som gäller. Flåset är det inget fel på, gäller bara att inte gå sönder. Funderar på att skaffa en balansbräda, är det bra för knäna också eller mest för fotlederna?

    SvaraRadera