tisdag 23 februari 2010

Igenkänningsfaktorn är otäckt hög

Förkyld och småskadad. Otränad är också ett ord som börjar poppa upp.

Blir inte av med förkylningen som suttit i en vecka nu. Förkylningen är av den där irriterande sorten, täppt i näsan på morgonen - helt ok på dagen - ont i halsen och huvudvärk på kvällen.

Tittade i min Sporttracks-logg igår och kunde notera att jag sprungit 6,7 mil sedan dagarna innan jul. Tankarna på tidigare marathonupplevelser börjar ge sig till känna.

Både inför 1999 och 2001 så var jag skadad under januari till mars. Inga knäproblem whatsoever, det är en ny upplevelse, men sträckningar i låren och rumpan. Detta ledde till att jag tappade stinget inför träningen och 2001 kom jag till start alldeles för otränad.

Jag vill verkligen inte att det ska bli så i år. Förkylningen är inget att göra åt men knäproblemen måste bort och det enda jag kan komma på är att smyga igång igen. Men detta krockar såklart med oron över att komma otränad den 5 juni.

Håll tummarna för att jag är frisk snart...

5 kommentarer:

  1. Inte kul det där, men visst håller jag tummarna för dig. Om du hinner få igång förra årets form då blir det ett snyggt pers på maran.

    Ut och lek i snön.

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för dig!! Du var i riktigt bra form innan Jämjöhalvan förra året (kanske du är i bra form fortfarande ;)?

    Tror du hittar formen ganska snabbt igen när du väl kommer igång ordentligt med träningen. Tycker du verkar ha bra tempo på dina senaste pass trots att du inte sprungit mycket senaste tiden.
    Försök att smyg in lite styrketräning om du inte vågar dra på för mycket med löpningen pga knät. Tror det kan vara bra för ditt knä också fram med höften när du springer ;) då belastar du inte ITB:n så mycket.

    SvaraRadera
  3. Jag känner att jag har klippet när jag väl kommer ut men kontinuiteten blir lidande ju längre det här fortsätter. Det var detta som var tänkt som skillnaden mot tidigare maror, att jag malt kilometrar under längre tid. Nu börjar det luta åt att det blir precis som tidigare.

    SvaraRadera
  4. Tummarna har nu antagit en lätt blåaktig ton, så det må banne mig hjälpa!
    Det där knät, har du tagit med det till ngn expert?

    SvaraRadera
  5. Åhh, tack! Jag ska göra ett frest imorgon och se, du kan släppa taget tills vidare :-)
    En av mina bekanta är naprapat och har hjälpt mig lite grand. Vila och stretch har varit rekommendationen so far.

    SvaraRadera