lördag 1 maj 2010

Sydkustloppet: 21,1 km - 1.42.27

Så blev det då dags att springa lopp igen. Med dåligt med kilometrar i benen var målsättningen att gå i mål under 1.45. Daniel hade lite banvisning på nätet igår kväll och jag insåg några saker om banan. På positiva sidan att det är flackt, i stort sett helt platt faktiskt. Negativa sidan att det är flera kilometrar där man springer på strandstigar, dvs med mycket sandigt och segt.

Starten gick väster om Trelleborg och vi var i god tid eftersom Daniel och Sofie var med på ett hörn i organisationen. Jag hann också träffa på Mikael som var med i vårt lag Bloggjoggarna.

Starten gick vid 12 och vad ser man i ögonvrån om inte Daniel som tar täten?! Han älgade iväg (efter egen utsago för att visa vägen) och satte en första kilometer på 3.42. Galet värre. Första kilometern tog vägen över en golfbana och för egen del så flöt det på rätt fint med inledningskilometrar på omkring 4.45. Därpå följde en bra bit med asfalt och grus där det rullade på ordentligt, jag höll nu strax över 4.30 och det kändes bara bra. Det var ett tag sedan jag gjorde de tiderna på långpass.



Bansträckningen gick igenom centrala Trelleborg och därefter ut mot kusten igen. Man sprang i de strandnära kvarteren och det var riktigt vackert. Efter milpasseringen började så sandstigarna dyka upp. Det var mestadels hyggligt fast mark men det gick mycket energi på att hålla koll var jag satte fötterna. När det emellanåt var ren sand så var det som att springa i, ja, sand... Kilometertiderna sjönk till fem minuter blankt.

Jag sa till mig själv att jag fick gå efter att jag satt årsbästa i sträcka, dvs 17,5 km men det tog till 18,5 innan det blev walking. En kort sträcka för att slänga av mig vätskebältet som nu kändes lite i vägen. 3,5 km kvar och nu tog asfalten vid.

Tjugonde kilometern var seg men när skylten med en kilometer kvar dök upp så kunde jag öka lite till. Asfaltstiderna var återigen på plats nere runt 4.45.

Det var en bra känsla att se skylten för Sveriges sydspets och att svänga in på upploppet, trycka förbi en löpare som vid 18,5 låg omkring 70 meter före. Över mållinjen och stannade klockan på 1.42.47. Trött i höfterna av strandlöpningen men i övrigt i bra skick.





Med tanke på den låga träningsnivån under våren så får jag säga att jag är mycket nöjd med resultatet. I och för sig så var det ett flackt lopp men det gick trots allt bara fem minuter långsammare än mitt pers från Jämjöhalvan i november.

För er som inte var på plats i Trelleborg så vill jag bara säga att jag ger Sydkustloppet fem stjärnor av fem. Kanonorganisation, annorlunda och kul bansträckning och en pampig målgång. Se till att boka in helgen nästa år!



Körde pulsband idag men det hamnade inte bra. Fick strula med det under hela loppet eftersom det kasade runt. Fick en snittpuls på 175 bpm och en maxpuls på 189 bpm trots att jag på intet sätt gick på max. Så, de siffrorna känns inte så tillförlitliga även om jag kan tycka att om det är dålig kontakt så borde det ju bli låga pulssiffror. Eller?

4 kommentarer:

  1. Stort grattis! Jättebra jobbat!
    Ang. pulsklockan kan det mycket väl bli för höga siffror när det är dålig kontakt.Den får liksom fnatt.;-)Det kan också vara så att du hade så hög puls utan att det kändes som om du gick på max.När man tävlar ligger man nästan automatiskt högre än vanligt.

    SvaraRadera
  2. Det var i sanning ett härligt lopp. Kul att träffas!

    SvaraRadera
  3. Roligt att du gillade loppet Joel!!! Jättekul att träffas också! Vi ses igen, glad över att fått lära känna dig! :)

    Grattis än en gång till ett lyckat lopp!

    SvaraRadera
  4. Ingmarie: Tack! Intressant det där med pulsbandet, alltid tacksamt när du delar med dig av gedigen erfarenhet! Jag ska ta och boka in ett maxpulstest snart.

    Bloggjoggarkillarna: Tack boys, jag är grymt nöjd med att göra låga 1.40 trots svajig träning. Har haft fantastiskt trevligt hos dig och Sofie, Daniel! Kul att träffa dig med Mikael, även om det blev kort.

    SvaraRadera