tisdag 1 juni 2010

Ett steg i rätt riktning

En av de stora anledningarna till att min lilla familj valde att flytta från vårt två år gamla, nybyggda, hus vid vattnet till förorten var att vi ogillade att vara bilberoende. Dåligt utbyggd kollektivtrafik innebar per automatik två bilar.

Ingen av oss är duktig på bilar och det var lite strassande att veta att man var låst om bilen var trasig. Dessutom är det mycket dolda kostnader med bilar...pengar som kan användas till något roligare.

Avståndet till jobbet har justerats från 22 km till 7,5 och det har öppnat för transportträning. Jag har fått ordning på min gamla cykel och har trampat sträckan några gånger. Svettas lite för mycket för att det ska vara trivsamt men det ordnar sig nog. Jag ska erkänna att jag även sprungit en gång men det var det sämsta pass jag upplevt någonsin så det blev inte en rad om det här på bloggen. Ska snart ta revanch.

3 kommentarer:

  1. Ja bil ja. Vi har precis bytt bil och det är ju aldrig en god affär, hur roligt det än är med en nästan ny bil så känner man sig alltid lurad ändå. Säljarna är så himla trevliga i början men försöker man sedan få med någon liten obetydlig pryl blir det ett annat tonläge.

    jag och min fru åker dock båda kollektivt (SL-buss) de 15km vi har till jobbet, och det funkar bra, skönt att slippa bilberoendet!

    Transportlöpning gör jag inte regelbundet. Lite för krångligt och lite för långt.

    SvaraRadera
  2. Det är ju som upplagt för transportlöpning. Jag borde själv börja med det men det funkar dåligt eftersom jag är den som lämnar på dagis. För dig finns det ju inga ursäkter:)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Staffan om att det känns lite krångligt med transportlöpningen. Jag köper att det är smart att utnyttja tiden men ett av mina största bekymmer är var jag ska göra av matlådan... Löser sig såklart om jag springer hem från jobbet.

    Anna; Du har helt rätt, sträckan är kanon och vi har precis ändrat rutiner så min fru lämnar/hämtar på dagis eftersom hon jobbar mindre. Än så länge håller jag mig till cykeln och något enstaka pass löpning.

    SvaraRadera