söndag 15 augusti 2010

Dagens pass: 7,7 km - 36.44

Mest "dagens pass" just nu men snart är hösten här och jag kryper in i min mysiga bloggavarjedagtröja igen.

För tillfället står husmålning på schemat och några extra tåhävningar behövs inte efter en dag på stegen. För att komma ut en andra gång den här veckan så blev det ett pass nu på kvällen när min (för tillfället lite krassliga) fru gått och lagt sig tillsammans med dottern.

Fortsatte på den inslagna vägen och höll korta, snabba steg och sköt fram höften. Det känns onekligen bra - tror att det kan minska mina skadeproblem avsevärt eftersom jag efter de båda senaste passen inte haft alls lika ont i höfterna. Tummen upp för detta.

Dagens pass blev identiskt med det senaste. Jag trippade dock på lite snabbare redan från början. Förra passet gick runt femminuterstempo och jag försökte hålla mig under 160 i puls. Idag var målet att det skulle gå fortare, utan att ta ut mig, och att jag fick släppa upp pulsen mot 166-167.

Fortare gick det helt klart. Klockan visade allt som oftast på farter runt 4.45/km vilket också gav resultat när det kommer till totaltid. Förra passet gick på 38.36 och det här på 36.44, femton sekunder snabbare per kilometer.

Vad gäller pulsen så höll det sig rätt fint fram till omkring 6,5 km då jag började nagga på 170 bpm i en uppförsbacke. I min iver att hålla tempot uppe så höll sig pulsen där under resten av passet med en topp på 175 bpm i sista backen upp mot huset.

Helt klart ett skönt och bekräftande pass, de små förändringarna i löpsteget kommer förhoppningsvis bli en framgångsfaktor under hösten.

En lätt plottrig dump från Sporttracks visar på förhållandet puls/tempo. Blåa linjer är förra passet, röda linjer dagens. Överst puls, underst hastighet.

2 kommentarer:

  1. Ser bra ut och spännande det där med förändringar i löpsteget. Har själv tänkt att försöka att övergå mer till tålöpning till nästa år.
    Kul när det ger resultat!

    SvaraRadera
  2. Tålöpning känns helt uteslutet för min del men det kanske skulle gå med lite träning. Någr år med fotbollsträning utan tillstymmelse till stretching skapade vadmuskler som inte tål så mycket stryk.

    SvaraRadera