fredag 17 oktober 2014

11 km snabbdistans med hare

Har ett par kollegor på jobbet som brukar köra ett pass på torsdag eftermiddag eller fredag förmiddag. En av våra få förmåner vi har kvar är en fystimme i veckan i den mån arbetet tillåter det. Problemet är att kollegorna är gaseller som kör sina 14-15 km i 4.30-tempo och där är jag inte riktigt än. Till idag så var det lite frånfall på grund av förkylningar och jag lyckades övertala den enda som tänkte springa att köra en runda tillsammans. Jag sa mig vara kapabel till 4.50-tempo på milen och vi gav oss ut mot Svinö som ligger där Ölandsbron landar på fastlandssidan. Två varv på slingan och tillbaka gav 11 km i stabilt 4.40-tempo. Var inte det minsta seg i benen, lite känning av håll runt sex kilometer bara. Killen jag sprang med väger kanske 15 pannor mindre än mig och det syns på hans steg. Han stannade och knöt en sko vid ett tillfälle, jag fortsatte i samma tempo men han var fan ikapp efter en minut :-) Jag fick sköta tempot men det är gutt att ha en hare med sig ibland, lägga sig någon decimeter snett bakom och få draghjälp! Milen avverkades på 46.30, ungefär samma tid som jag fick på Kalmarmilen i somras. Känns rätt bra för jag hade nog kunnat stå på lite till om det varit allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar